2. 9. 2024

Čilý stavební ruch panoval o prázdninách ve většině našich škol, i v základní škole v Mniší. Rozdělením jedné velké třídy na dvě menší se podařilo navýšit kapacitu z 86 na 94 žáků. Rozdělením stávajících prostor školy se zvýší počet tříd z pěti na šest, což ředitelce umožní otevření dvou prvních tříd. Navyšování počtu dětí a nedostatek prostoru se už řešilo rekonstrukcí školy před 12 lety. Škola již nejde rozšířit, diskutovaly se různé možnosti, ovšem především záleželo na vyjádření hygieny. Aktuální řešení by mělo vystačit i pro příští roky, podle demografických údajů by počet školáků měl stagnovat, a v následujících letech pomalu klesat. poslední prázdninové dny ve škole proběhly ve znamení velkého úklidu, čistila se linolea, pokládaly koberce a rozmisťovaly nové lavice a židličky, tak, aby se všechno stihlo do prvního zvonění. Aktuální přestavba a úpravy přišly na cca 400 tisíc korun. V novém školním roce se v základní škole v Mniší bude vzdělávat 93 dětí.

 

Začala dlouho očekávaná rekonstrukce schodiště před kulturním domem, součástí je také rozlehlá okolní plocha, která má téměř 600 m2. Projekt zahrnuje rovněž hydroizolaci sklepních prostor či vylepšení bezbariérového přístupu. Nové schodiště bude kopírovat původní, ale po obou stranách bude prodlouženo. Podesta o ploše 365 m2 bude provedena z betonových dlaždic o rozměrech 40×40 cm a budou v ní zabudovány patky, které umožní stavbu pódia pro kulturní vystoupení. V prostoru před informačním centrem vznikne nová dřevěná terasa a doplněny budou tři dřevěné sedací bloky pro ty, kdo nechtějí sedět přímo na schodech. Stávající kovová bezbariérová rampa bude nahrazena novou přímou rampou s mezipodestou. Pod schodištěm na ploše o rozloze 230 m2 bude položena stejná dlažba, jaká je použita v revitalizované části centra. Přestože se zahájením stavebních prací se počítalo mnohem dříve, soutěž na zhotovitele provázely problémy. Původní zadávací řízení muselo být zrušeno, protože se do něj nikdo nepřihlásil, v dalším kole město obdrželo jen jednu nabídku za 14 milionů korun. Z důvodu zachování přístupu do kulturního domu bude realizace probíhat ve dvou etapách. Jako první se opraví část schodiště vedoucí z kulturního domu na prostranství před Lašskou bránou. V druhé etapě se bude pracovat na boční straně schodiště a na nové bezbariérové rampě. Každá z etap má trvat zhruba čtvrt roku.

 

V sobotu 1. října odstartuje oblíbená výzva 10 000 kroků podporující zdravý pohyb, registrovat se můžete od 1. 9. Cílem není ujít denně 10 000 kroků, ale chodit a zkusit překonat sám sebe! Nastavte si vlastní cíl. Chůze, běh, nordic walking, vše se počítá. Poprvé byla tato výzva spuštěna v roce 2021. Přestože výzva 10 000 kroků pracuje v názvu s magickou hranicí deseti tisíc, což zhruba odpovídá 7,5 kilometru, ve skutečnosti však stačí mnohem méně kroků, aby byl organismus odolnější. Důležitější, než množství nachozených kroků je pravidelnost, svižné tempo a příjemné prostředí. Zapojit se mohou jednotlivci, týmy i celé firmy, obce nebo i třídní kolektivy. Aktivitu si mohou účastníci výzvy monitorovat na jakémkoliv zařízení a následně ji nahrát do speciální webové aplikace. Body, které účastníci získají za každý nachozený kilometr, se přepočítávají na koeficienty, a tak lidé starší a lidé s vyšším BMI dostanou za jeden kilometr více bodů než lidé mladší a štíhlejší. Na účastníky s nejvyšším počtem nasbíraných bodů čekají zajímavé ceny. Zájemci se mohou do výzvy přihlásit na webu desettisickroku.cz.

 

Město zaznamenalo zvýšený počet podvodných SMS a e-mailů, které se týkají zejména pokut za přestupky. Lidé jsou vyzýváni k tomu, aby klikli na odkaz, přes který se dostanou na podvodnou stránku navozující dojem oficiálního portálu. Pokud na odkaz kliknete, nezadávejte na web žádné citlivé údaje, které by mohly být zneužitelné. Nereagujte ani na údajné telefonáty z ministerstva dopravy, ve kterých jsou občané vyzýváni k uhrazení pokuty, jedná se o podvod. Před podvodnými SMS zprávami a e-maily varuje v posledních dnech také Portál občana. Ty vyvolávají dojem, že jde o vrácení daně, chybu s daňovým výkazem, zaplacení dluhu k exekuci, popř. zaslání odměny. Zde se samozřejmě také jedná o podvod.

 

Elektrické vlakové soupravy na baterie vyjedou jako první v České republice v Moravskoslezském kraji v polovině letošního prosince, kdy vstoupí v platnost nové jízdní řády. Vlaky by měly jezdit na částečně elektrifikované lince ODIS S8 Ostrava–Studénka–Veřovice. Půjde o příměstské elektrické motorové jednotky, které už v našem kraji známe pod označením RegioPanter. V případě linky S8 tak vlaky budou moci využít v úseku z Ostravy do Studénky a dále do Sedlnic elektrifikovanou trať, v úseku mezi stanicemi Sedlnice, Příbor, Kopřivnice, Štramberk a Veřovice pak budou pokračovat na bateriový pohon. Cestující si přitom změny napájení prakticky nevšimnou. Ve vozech bude k dispozici Wi-Fi připojení, elektrické zásuvky a USB porty pro dobíjení elektroniky, místa pro přepravu kočárků i jízdních kol. Kapacita jednoho vlaku bude zhruba 140 míst k sezení. Lákavá bude určitě i jízdní doba: například trasu z Kopřivnice do stanice Ostrava – střed v centru města vlak urazí za necelých 50 minut.

 

Tatra Trucks otevřela další pobočku své konstrukční kanceláře v Ostravě a rozšiřuje své kapacity v Brně. Vzhledem k tomu, že ve společnosti Tatra Trucks naplno běží restrukturalizační procesy a investice, které mají podpořit výrazné navýšení objemu produkce, automobilka potřebuje nové kapacity a pracovníky, a to také pro vývoj a konstrukci. Proto Tatra Trucks v Ostravě 6. srpna otevřela už druhou pobočku své konstrukční kanceláře mimo Kopřivnici a v Brně rozšiřuje spolupráci s akademickými pracovišti. V souvislosti se zvětšením kapacit pracovníků v oddělení konstrukce a vývoje Tatra letos investuje do nových prostor konstrukčního oddělení přímo v Kopřivnici. Investice mají za cíl zvýšit kapacitu oddělení, ale také zmodernizovat pracovní prostředí vývojářů.

 

 
 

 
© 2008 Studio Kabelové televize Kopřivnice